گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

شالی کاری در کویر

گزارش

شالی کاری در کویر

در هفته جهاد کشاورزی از شالی کاران نمونه شهرداری کاشان تجلیل نشد

هفته جهاد کشاورزی با معرفی کشاورزان نمونه شهرستان کاشان در بخش های مختلف به پایان رسید اما چرا از شالی کاران نمونه شهرداری کاشان تجلیل نشد .

همایش پشت همایش ، سمینار پشت سمینار ، نشست های کمیته بحران در اتاق بحران ، تبلبغات بی وقفه شرکت آب و فاضلاب در قالب بنر و نمایش و سی و دی و تیزر و ..... و فریاد پشت فریاد که منابع آب کاشان آخرین نفس هایش را می کشد اما کو گوش شنوا ؟

اگر بخش کشاورزی با 92 درصد مصرف آب  بیشترین میزان مصرف آب را به خود اختصاص داده است حداقل 35 درصد و حداکثر 40 درصد  راندمان محصولات کشاورزی دارد .

اگر 6  درصد آب در بخش شرب مصرف می شود لااقل تشنه ای سیراب می شود .
اگر  2 درصد آب در بخش صنعت مصرف می شود حداقل تولیدی و اشتغالی و درآمدی دارد .

چرا فرهنگ سازی ها در برخی از بخش ها به ویژه سازمانها و نهاد ها که باید برای شهروندان الگو باشند محلی از اعراب ندارد.

آب مصرفی در بخش فضای سبز شهری توسط شهرداری  به غیر از بدگمانی شهروندان کاشان نسبت به هشدارهای بحران آب در کاشان چه چیزی را عایدمان کرده است .

جوی های آب خیابانها هم درختان را سیراب می کند و هم کف آسفالت خیابان را صفا می دهد و تداعی کننده روزهای بارانی بی باران است  ، آبفشانهای چمن کاری درسطح شهر چندکاره هستند ، هم چمن ها را خیس می کند هم کف خیابان را آبیاری می کنند ، هم رهگذران را در گرمتی طاقت فرسای کاشان خنک می  کنند و مهمتر از همه اتومبیل های عبوری را رایگان کارواش می کند .

مامور فضای سبز پارک بانوان در پارک آیت الله مدنی هم فضای سبز پارک بانوان را آبیاری می کند و هم آسفالت کف خیابان مقابل پارک بانوان تا بلکه فرجی شود و آسفالت از رو برود و میوه ای به بار نشاند .

آبیاری قرقابی چمن بلوار کشاورز در نگاه اول هر بیننده ای را دچاراشتباه می کند و به خلاقیت شهرداری کاشان برای کشت شالی در بلوار ورودی در شهرستان کویری کاشان که از تشنگی فریادش به آسمان بلند است آفرین گفته می شود و به جهاد کشاورزی انتقاد که چرا از شالی کاران نمونه شهرداری کاشان تقدیرو تجلیل نکرده است  .

اگر شهرداری و شهردار کاشان درهمایش های بحران آب و کمیته بحران و .... حضور دارد و به وضعیت منابع آب آگاه است چرا با عملکرد خود به این اقدامات دهن کجی می کند .

تا وقتیکه برخی از مدیران فقط عنوان نمونه را یدک می کشند و هیچ گونه ارتباط موثر و خلاقی بین سازمان ها ایجاد نمی کنند ما چاره ای جزحل بحران مدیریت قبل از بحران آب نداریم.

نباید فراموش کنیم که بخشی از دشت کاشان از سال 58  به عنوان منطقه ممنوعه مطرح شد  و در سال 68 با انتقال سرشاخه های دز به قم و انتقال آب زاینده رود به کاشان این منطقه ممنوعه  بحرانی شناخته شد.

در حال حاضر تعداد 2 هزار حلقه چاه  در کاشان وجود دارد که این چاه ها 20 برابر جمعیت افزایش پیدا کرده است که باید به عنوان یک زنگ خطر و مساله روز مطرح شود.

وضعیت بحرانی آب در دشت کاشان به گونه‌ای است که اگر اقدام عاجلی نشود، می‌تواند پایداری شهرستان تاریخی کاشان را در معرض خطر جدی قرار دارد.

چرا عملکرد شهرداری در مدیریت بحران کاشان ،  شورای عالی آب شهرستان  ، ستاد مدیریت خشکسالی کاشان ، مورد نقد و بررسی قرارنمی گیرد .

پرویز کردوانی بنیانگذار موسسه مطالعات کویردانشگاه تهران به پورتال خبری کاشان  گفت :  الان در ایران  به ویژه کاشان منابع آب روبه نابودی است که برای تامین آب باید  آبهای شور دریا ها و فاضلاب را تصفیه و بخورند .

این چهره ماندگار کشور  خاطرنشان کرد  در 50 سال آینده دستگاههایی را طراحی خواهند کرد که هر فردی وارد توالت می شود بعد از استفاده از توالت آب توالت را تصفیه و خواهند خورد .

پدر کویر ایران معتقد است ،  آب تصفیه شده فاضلاب تمیز است اما آب نو نیست به مانند کت و شلواری که شسته می شود تمیز می شود اما نو نمی شود .

متن کامل مصاحبه پرویز کردوانی را که بیانگر حقایق تلخی است می توانید اینجا مطالعه کنید http://knp.ir/Index.asp?sysid=1&newsid=5030

پورتال خبری کاشان گلچینی از تصاویر شالی کاری شهرداری و آبیاری کف خیابانها دارد تهیه کرده است تا گزارش خود را مستند ارائه کرده باشد .
پورتال خبری کاشان گلچینی از تصاویر شالی کاری شهرداری کاشان و آبیاری کف خیابانها تهیه  نموده  برای مشاهده تصاویر کلیک کنید http://knp.ir/?sysid=15&id=231


تیتر: گفت و گو

منبع: پورتال خبری کاشان


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد